Lite fakta för lite okunniga peeps som gillar att prata

Idag när vi var i fejm så startades en disskution mellan mig,maria & Hashim the kurd angående Assyrer och att vi är ingenting och inte har något land osv osv.. Kom från en som knappt gått på sina lektioner. Det stör mig enormt mycket när en okunnig person ska sitta och snacka historia alltså 1 vem fan bryr sig? 2. Var påläst innan du bara babblar upp. Så nu mina kära ska ni få en jädras förklaring om VEM assyrierna var!

Assyrien var ett forntida rike med centrum vid floden Tigris i Mesopotamien i det nuvarande norra Irak. Assyriska riket existerade från ca 2000 f.Kr. till sin undergång i slutet av det sjunde århundradet f.Kr.

Assyrien räknas som den FÖRSTA militära stormakten.[1] Landet Assyrien blev upplöst 609 f.Kr.

Assyrierna var semiter som slagit sig ner vid mellersta delen av floden Tigris och där upprättat det rike som senare kom att bli en av forntidens mäktigaste stater. Det assyriska väldets gränser växlade med dess maktställning och på höjden av sin makt nådde det till Armenien i norr, Mediens berg i öster, Persiska viken, Arabiens och Afrikas öknar i söder och Medelhavet i väster.

Språkligt och kulturellt stod assyrierna nära babylonierna. Assyriernas språk, assyriska, var en dialekt av akkadiska. Assyrien var bland en av historiens första militärmakter.[2] Assyrierna utmärkte sig även i kulturellt hänseende särskilt på konstens område. Deras huvudgud var Assur som även var skyddsguden för den gamla huvudstaden med samma namn.  (Lånat av Wikipedia)

Och ja vi har en flagga för vi haft ett land och den är snygg och jag är jävligt stolt över den och mitt folk!

Så mina kära.. Vi är nånting och vi har haft ett land sorligt nog har vi det inte fortfarande.


 


 


Kommentarer
Postat av: MINI

HAHHAHA BÄST

2010-05-17 @ 23:17:05
Postat av: MARIA

STOLT ÖVER DIG AMANDA HAH

2010-05-18 @ 15:11:54

Skriv på :

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Blogg eller hemsida?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0